Et teleselskab modtog bøde for ikke på hjemmesiden at oplyse tydeligt om den samlede mindstepris på et telefonabonnement.

Forbrugerombudsmanden tog i nylig afgørelse stilling til sanktionering af teleselskabs manglende overholdelse af markedsføringsloven for ikke at oplyse om den samlede mindstepris for telefonabonnement.

Teleselskabet havde på sin hjemmeside reklameret for et telefonabonnement ved at oplyse den månedlige ydelse med en bindingsperiode på 6 mdr. samt oprettelsesgebyr. Forbrugeren blev dog først oplyst om mindsteprisen for abonnementet, når han/hun klikkede på ”køb abonnement” og dette med mindre skrifttyper.


Dette medførte fra Forbrugerombudsmanden en politianmeldelse af selskabet for overtrædelse af markedsføringslovens bestemmelser vedr. prisoplysninger, som fastslår, at en erhvervsdrivende ved udbud af varer skal oplyse om den samlede pris, inklusive gebyrer, omkostninger, moms og alle andre afgifter.


Samme teleselskab havde tidligere modtaget en bøde for lignende overtrædelse, hvorfor bøden for den senere overtrædelse blev forhøjet. Teleselskabets blev i den seneste afgørelse tilkendt bøde på 60.000 kr. for overtrædelsen.


Forbrugerombudsmanden udtrykte i denne forbindelse, at den samlede mindstepris på et telefonabonnement er så væsentlig en oplysning, at den ikke må gives via et link til hjemmesiden. Den samlede mindstepris på et telefonabonnement er et vigtigt pejlemærke for forbrugeren, som gør det muligt at sammenligne priser på tværs af abonnementer og selskaber, hvorfor denne skal oplyses, jf. markedsføringsloven.